torsdag 28. august 2014

Kort om QR

Hei.
Hvis du laster ned "QR code reader" på din telefon og scanner dette bildet vil du få opp info om meg og bloggen min.

Å lage QR koder med hemmelige beskjeder kan være en spennende variasjon for skrive/lesetrening og bruk av digitalt verktøy i skolen. Mange elever ser ut til å trigges av ting som er nytt å spennende. Jeg anbefaler å bruke QR koder i undervisningen (eventuelt som lekse, for å unngå mobil i skolen) før også det blir gammelt og kjedelig.

Vil du selv prøve å lage QR koder, kan du gå inn her: Lage egne QR-koder
Lese mer om QR koder

Dette innlegget ble redigert 29.09.2014

10 kommentarer:

  1. Har ikke telefon for å lese QR koden din, men du er godt i gang ihvertfall. Dette er sikkert et motiverende hjelpemiddel for å inspirere til skrivelyst :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper det kan inspirere elevene til å skrive og lese, fordi det blir spennende å sende/motta hemmelige beskjeder.

      Slett
  2. Nå har jeg scannet bildet og lest infoen om deg:-) Synes det var en morsom måte å presenterer seg selv på bloggen, og jeg ble iallefall nyskjerring på å scanne koden og se hva som sto. Jeg tror dette vil fenge elevene og jeg tror de vil synes det kan være spennende både å lage koder selv og ikke minst en morsom måte å få beskjeder fra lærer på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du likte bruken av QR :) Når voksne kan synes det er gøy, så kan man jo håpe at barna synes det er enda bedre.

      Slett
  3. En kjempemorsom måte å presentere deg selv på:) Jeg tror QR koder er et morsomt verktøy som kan brukes på mange måter i skolen. Bare det lille vi hadde om det i undervisninga på UiN gjorde at jeg nesten "boblet over" av ideer! Dersom muligheten byr seg, skal jeg absolutt prøve ut QR koder i undervisning! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk om elevene også "bobler over" av ideer hvis de blir presentert for det. Håper virkelig dette kan være en god måte å øke skrive/lese lysten :)

      Slett
  4. Helt enig i det de andre har kommentert; en veldig kreativ og morsom måte for presentasjon! Dette tror jeg er en forholdsvis enkel og ny måte å skape interesse hos elevene. Tenk hvor spennende om hver elev i en klasse hadde laget hver sin QR- kode!

    SvarSlett
  5. Ja, hadde vært gøy om alle elevene hadde hver sin QR kode på pulten. Der kunne det stått informasjon om eleven som nye lærere/vikarer/elever kunne lest :)

    SvarSlett
  6. Spennende og artig. Skaper nysgjerrighet som utgangspunkt for undersøkelser og læring. Bekreftes av mange og bekreftende kommentarer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Gøy å skrive om noe som folk ønsker å kommentere :)

      Slett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)