mandag 10. november 2014

Ikke glem morsmålet!

I dag har jeg vært på Universitetet og fått forelesning i spesialpedagogikk med tema minoritetsspråklige barn. 

"Hva heter det språket vi lærer oss først?" er et av spørsmålene et minoritetsspråklig barn i småskolen får, for å kartlegge barnets forståelse av ulike ord. Barnet svarer "norsk", selv om barnets morsmål er noe helt annet. Fasit er "morsmål". Jeg reagerte lite på at barnet ikke kan ordet morsmål, men synes det var merkelig at barnet svarte norsk, da det første språket (språket barnet mestrer best) ikke er norsk. Er det så mye press på å lære norsk, at barnet glemmer sine røtter, og viktigheten av eget morsmål? 

Gjennom forskning vet vi at elevene vil ha lettere for å tilegne seg et andrespråk(norsk) dersom eleven mestrer sitt eget språk (Urdu) godt, og har et normalt ordforråd i sitt eget språk. Derfor er det særdeles viktig å bruke tid på morsmålet. Dagens foreleser tipset oss om et nettsted som har fokus på tospråklig fagopplæring. Denne siden anbefaler jeg å ta en titt på for alle som jobber med barn. Her kan du blant annet finne fortellinger/eventyr på flere språk, fra ulike kulturer. Dersom du har en elev med et annen morsmål: prøv å sett på en videosnutt med flerspråklige fortellinger i spisetiden. 

Somali-norsk fortelling

8 kommentarer:

  1. Dette er et kjempe viktig tema i vårt flerkulturelle samfunn. Jeg hadde ingen aning om at der fantes så mange og ikke minst gode læringsressurser der ute i forbindelse med dette. Så flott at du drar dette videre i bloggen din. Var ei fantastisk forelesning fra en mann med mye kunnskaper, Sunil Loona.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trine. Bra vi er flere som satte pris på forelesningen. Vi får aldri nok av tips og ideer til hvor vi kan hente gode kilder for elevens læring :)

      Slett
  2. Ja, derfor er det så synd at det er så få som får skikkelig morsmålsopplæring, spesielt på små skoler i utkantstrøk.

    SvarSlett
  3. Ja, det finnes vel litt vage regler i opplæringsloven om dette. Hvis jeg ikke husker feil, så har alle minoritetselever krav på særskilt norsk-opplæring, inntil de kan språket godt nok til å følge ordinær undervisning. Men morsmål derimot, det har de bare krav på dersom det er tilgjengelig personale for det.. Det vil da si at en del elever ikke får morsmålsopplæring i det hele tatt.

    SvarSlett
  4. Du har nok rett i det, Una.

    SvarSlett
  5. Enig i det du skriver her, Tanja! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra vi er mange med samme tanker rundt dette :) Håper bare ressursene kan komme mer på plass.

      Slett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)