søndag 9. november 2014

"Hei bloggen" - mine erfaringer

Nå har jeg blogget en stund og kan se flere fordeler med fenomenet "blogging". Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å skulle "tvangsblogge", men det endret seg raskt. Nå er jeg veldig glad for å ha prøvd dette ut, ikke minst fordi jeg kan dra med mine erfaringer inn i min fremtidige jobb som lærer.

Når jeg skrivet et innlegg i bloggen (særlig offentlig blogg) tenker jeg gjerne bedre gjennom det jeg skriver, enn jeg gjør hvis få personer kan lese det som skrives. Dette håper jeg også elevene vil føle på...de har autentiske lesere, andre og flere lesere enn læreren. Det vil også være flere enn læreren som vurderer innleggene i form av kommentarer.
En annen ting jeg liker veldig godt med å skrive innlegg i bloggen er at innleggene ikke må være lange for å være gode. Jeg ser selv at jeg "scroller" raskt videre på lange blogginnlegg, særlig hvis overskriften ikke appellerer spesielt. Her kan elevene lære viktigheten av å skrive kort, men godt.

Ordsky fra tidligere blogginnlegg. Lag ordsky her: wordle

Det å gi elevene i oppgave å skrive en "fagblogg" og å lese hverandre sin blogg vil automatisk øke læring... læring gjennom lesing, skriving, digitale ferdigheter, kommunikasjon, refleksjon og ikke minst det fagområdet som skrives om.

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig i at det at man vet at andre skal lese det man skriver er veldig motiverende!

    SvarSlett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)