søndag 9. november 2014

Å arbeide med Photostory


Photostory er et gratisprogram for å lage digitale bildefortellinger. Programmet er veldig enkelt å arbeide med og kan derfor etter min mening brukes helt ned i 1.klasse. Du finner flere klipp på youtube som viser hvordan. Jeg kunne brukt mye tid på å beskrive bruken av programmet steg for steg, men ser ingen grunn til å gjøre det, når linken over beskriver så godt som den gjør (fordelen med å dele erfaringer med hverandre). 

Denne Photostoryen ble laget på hyttetur i helgen (uten Internett). Jeg fant ut at jeg ville blande Norsk, natur og IKT med lek og familie. Jeg gav både voksne og barn (40+, 24, 4,11 og 14 år) hver sin lapp med alle bokstavene i alfabetet, en blyant og kamera. De fikk beskjed om å gå ut å ta bilder av bokstavene i naturen - "første mann å finne hele alfabetet, ta bilde av dem og krysse av på lappen". Jeg ble selvfølgelig med på konkurransen. På leting etter bokstavene observerte jeg bruken av mange gode begreper for å beskrive hvordan de ser at gaffelen, stolen eller treet ser ut som en bokstav. Da dette skulle settes sammen til en Photostory fikk alle sette sitt preg på resultatet, ved bruk av stemmer og bilder som vi alle hadde tatt. Dette ble en veldig koselig uteøkt med frisk luft, læring og moro. Det samme ønsker jeg å gjøre i skolen. Elevene på 1.trinn kan lære bokstaver, lære bruk av kamera og tilslutt sette dette inn i Photostory, samtidig som de får frisk luft, mosjon og konkurranseinstinktet koker. Her er det selvfølgelig viktig å variere graden av hjelp i forhold til alder og modenhet.  

\

Jeg tenker også at Photostory kan brukes som fremleggingsverktøy, særlig for elever som synes det er krevende å stå foran klassen å holde et fremlegg. Ved å bruke Photostory kan elevene legge inn alt av bilder, tekst, stemme og musikk på forhånd. Når fremleggingsdagen kommer kan eleven trykke "play" og avslutte med å svare på spørsmål. Nå sier ikke jeg at dette bør gjøres hver gang. Det er viktig å bli trygg på tradisjonell fremlegging (stå foran klassen å tale) også.

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg om Photostory. Selve Photostoryen var også både artig og kreativt laget. Dette viser virkelig hvor mange bokstaver man kan finne, hvis man bare er litt kreativ ;)

    SvarSlett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)