onsdag 29. juli 2015

Tekst til tale

Tenkte jeg skulle dele litt fra en forelesning om "datahjelpemidler for dysleksi" av Torbjørn Nordgård. Denne forelesningen deltok jeg på gjennom faget "mulighet og vekst" - Spesialpedagogikk.

Torbjørn Nordgård er med på å utvikle ulike datahjelpemidler gjennom selskapet Lingit AS. Torbjørn fortalte en historie om en situasjon i skolen:

For flere år siden da dysleksi ennå ikke var kjent, skjedde dette. Læreren ga ut leseleksen som vanlig, med beskjed om at elevene skulle lese dette. Elevene kom tilbake dagen etter og ble spurt om innholdet i teksten. En av elevene kunne ikke fortelle noe om teksten. Læreren ble sint og beskylte eleven for å ikke ha lest leksen. Problemet her var... eleven hadde lest leksen, men ikke forstått. Det å "lese" uten å forstå er ofte et problem for de med dysleksi. (lesing=avkoding*forståelse*motivasjon).

For å hjelpe elevene som har problemer med å lese/skrive tekster kan det være en stor fordel å få muligheten til å høre teksten. Gjennom hjelpemiddelsentralen kan elever med lese/skrive-vansker søke om å få tildelt programmene Lingspeak (lesepakke) og Lingdys (skrivepakke). I disse programmene kan eleven få opplest store deler av all tekst som finnes på pc/Internett, og få hjelp til å skrive gjennom gode rettledingsverktøy og opplesing. Til de som ikke får dette fra hjelpemiddelsentralen kan jeg anbefale å gå inn på IVONA for å skrive/lime inn tekst som du ønsker å få opplest (syntese). Her finner du mange språk, med ulik styrke.


Prøv det ut :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)