onsdag 29. oktober 2014

Quiz i klasserommet - Kahoot

Kahoot er et nettsted hvor du kan lage Quiz, diskusjonsforum og undersøkelser. For å lage dette må du skaffe deg en konto, noe som er fort gjort. 
Jeg har valgte å lage en Quiz. Å lage Quizen var veldig enkelt og selvforklarende. 
For å delta i Quizen må alle deltakere (1-9) bruke samme kode. Koden skriver man inn i et felt etterfulgt av navn. Etter å ha skrevet samme kode inn her, kan quizen starte. Etter hva jeg kunne finne ut, var det ikke mulig for hver deltaker å få opp spørsmålene (bare svaralternativ). Derfor fungerer dette dårlig hvis deltakerne sitter på hvert sine rom. Likevel kan det fungere bra til bruk i undervisning, dersom lærer har hovedsiden med spørsmålene på storskjerm. Da fungerer det slik at lærerens skjerm får opp spørsmålene, mens elevene bruker hver sin skjerm for å svare. Når quizen er ferdig kommer vinneren opp på skjermen (Bare vinneren). 



Min erfaring er at quiz i undervisningen fungerer veldig bra som motivasjon fordi vinnerinstinktet kommer raskt frem. Fordelen med denne quizen er at bare vinneren kommer frem på storskjerm, dermed slipper elevene å finne seg selv nederst på en liste av deltakere foran hele klassen. 


12 kommentarer:

  1. "Kahoot endrer verden. Vant digital pris for å engasjere i klasserommet". Se http://iallenkelhet.no/2014/10/28/kahoot-endrer-verden-vant-digital-pris-for-a-engasjere-i-klasserommet/

    SvarSlett
    Svar
    1. se der ja :D Gleder meg til å prøve det ut på mine elever.

      Slett
  2. Jeg ble kjent med Kahoot i fjor og fikk testet det ut gjennom faget LDM. Personlig liker jeg Kahoot veldig godt. Det er enkelt å lage quiz, og jeg merket selv at man blir fort veldig ivrig når det gjelder quiz. Det er konkurransepreget og det blir for stor engasjement i en klasse. Jeg tenker det må være fint å lage quiz til elevene etter å ha jobbet med et tema, og jeg tror elevene både vil lære mye og huske pensum bedre ved å ta inn quiz i undervisningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig, Ane. Jeg tror quiz kan fungere utmerket til en motivator i undervisningen. Dette programmet var enkelt å bruke, og vil fungere fint i et klasserom hvor man har muligheten til å vise selve oppgavene på storskjerm.

      Slett
  3. Jeg har prøvd dette programmet og elevene blir helt ville når vi skal ha Kahootquiz. Samtidig som det er morsomt å holde på med får man en viss oversikt over hvilke kunnskaper som sitter og ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre om gode erfaringer :) Gleder meg til å teste dette ut i klasserommene.

      Slett
  4. Så spennende. Dette må jeg jo nesten prøve. Hvis det er så enkelt å bruke som det virker som, kan man la elevene lage egne quizer for å øve inn pensum.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er enkelt å lage. Man kan gjerne la elevene lage egen quiz som gjennomføres felles, med spørsmålene på stor skjerm og elevene på hver sin pc. Ulempen er at elevene ikke får oppgavene på hver enkelt pc, bare svaralternativene.

      Slett
  5. dette er en kjempegøy måte å jobbe med ulike faktakunnskaper som må pugges!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig :) Alltid en fordel å finne nye, morsomme og kreative måter å gjøre ellers kjedelig arbeid på.

      Slett
  6. Dette så kjempe spennende ut. Er enig i at dersom det er så enkelt å bruke, bør man jo prøve det. Det kan jo da bli morsomt for elevene å lære seg pensum! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott at det er flere som vil bruke dette programmet. Er det noe som trengs, så er det morsomme og kreative måter å lære seg pensum :)

      Slett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)