lørdag 6. juni 2015

Gi eventyret liv med IKT

En av oppgavene vi har fått tildelt fra Universitetet er å presentere et norskfaglig emne med IKT-potensiale. Jeg valgte emnet eventyr.
Picture
Bildet hentet på pixabay

  Alle elevene i norsk grunnskole skal ha jobbet med denne sjangeren. Emnet eventyr har IKT-potensiale med et hav av muligheter. Dersom du ikke vet hva eventyr er finner du det raskt ut ved et par museklikk på Google. Det første jeg fant var dette (Eventyr). Som alt annet på nettet bør man lese med kildekritiske briller da det er åpent for alle å redigere innholdet. 

Elevene kan selv lese, høre og se eventyr på nettet, både norske og utenlandske. Elevene kan skrive egne eventyr gjennom ulike skriveprogrammer som Word eller OpenOffice. Elevene kan skrive eventyr sammen(samskrive) i f.eks google disk, eller lage et felles eventyr uten samskriving. Dette kan de gjerne gjøre med en Wiki, med muligheten for å linke til hverandres del av eventyret og dermed kunne lese ulike versjoner av eventyret ut fra hvilken lenke man velger (Log og Øgrim,2014). Elevene kan også være skuespillere i eget eventyr, og lage film gjennom moviemaker, imovie eller liknende, eventuelt lage animasjonsfilm gjennom appen istopmotion

Det er ikke bare elever som kan dra nyttet av godene med Web 2.0 (Harboe, 2010). Vi lærere kan også hente gode ideer til undervisningsopplegg på ulike nettsteder som Facebook eller Wiki



Litteratur:
Harboe, Leif. (2010). Norskboka.no. Oslo: Universitetesforlaget.

Log Irene Beyer og Øgrim Leikny (2014). Wiki i klasserommet - læreren uten kontroll. I Giæver Tonje Hilde, Johannesen Monica og Øgrim Leikny (Red.), Digital praksis i skolen ( 1. utg., s. 107 - 119). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)