fredag 3. oktober 2014

Lesekorpset - læring gjennom videosnutt

Jeg har nå jobbet en periode som vikar på 1.trinn. Vi har mye fokus på innlæring av bokstavene, en bokstav hver uke. Vi starter ofte innlæringen med en videosnutt fra NRK Skole (lesekorpset). 


Jeg opplever at elevene er veldig begeistret for å følge med på disse videoene. De synger med på   alfabetsangen og sier bokstaven(e) høyt, ler og koser seg.Vi kan også bruke tellekorpset i matematikk. I det siste har diskusjonen på teamrommet vært om læring gjennom slike filmer er god nok til å forsvare å sette av tid til filmen i undervisningen. Noen mener vi heller bør la det være noe elevene ser på i spisetiden. Jeg personlig synes dette er gode filmer og ser gleden hos elevene når vi setter de på. Jeg tenker at en god diskusjon om filmen i etterkant er en fin ide til å spinne videre... fortsette med bokstavleker, O.L? Men... hvis det skal begrenses til å sees under spisingen mener jeg det ikke passer seg med diskusjon, fordi elevene må ha lov å spise i fred. 

Hva synes dere? Er dette grobunn til læring? Hvordan kan vi eventuelt bruke det på best mulig måte?

5 kommentarer:

  1. Ser ikke at en muntlig sammensatt tekst i form av film skal være dårligere enn en muntlig sammensatt tekst i form av en presentasjon. Det er ikke sjangeren som avgjør, men innholdet og det du gjør med teksten.

    Er enig i at i spisetiden burde elevene få ha litt "fritid" og derfor få ha litt ro, men filmene vil likevel bidra til at elevene får større kjennskap til bokstavene selv om de kanskje ikke er like bevisst på det i en slik setting som i en undervisningsøkt.

    Å snakke om det elevene ser mener jeg er viktig for å gjøre elevene bevisst på innholdet i filmen på samme måte som man snakker om en fagtekst etter å ha lest teksten i klassen...

    SvarSlett
  2. Er enig med det som blir skrevet om at man kan forsvare bruk av film i undervisningen, om filmen har et faglig godt innhold og åpner opp for refleksjon. Her blir kneika, slik jeg ser det, og som Maria er inne på, hva man gjør i etterkant. Tid til dialog, refleksjon og videre arbeid med stoffet er med på å åpne opp for mer læring enn bare å bli "matet" med informasjon. Det er jo ofte når elevene får arbeidet gjennom stoffet i etterkant at læringen også skjer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig i det du/ dere sier om refleksjon og etterarbeid, og hvordan det faktisk er dette som gjør at eleven lærer.

      Slett
  3. Opplevelse først - så læring. Gode filmer gir opplevelser som åpner opp for læring som forsterkes av aktiviteter i etterkant der det som skal læres blir gjort til elevens kompetanse.

    SvarSlett
  4. Fint at flere deler samme mening. Da er jeg ikke helt på "jordet" når jeg tenker at dette kan være gode måter å skape læring og lyst på læring.

    SvarSlett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)