mandag 6. oktober 2014

Tips til arbeid med kildekritikk

Som vi alle vet kan vi finne et hav av informasjon på Internett. Fordelene med å bruke Internett fremfor bok er at vi ofte finner mer oppdatert info på "World Wide Web", enn vi finner i skolebøkene som gjerne er skrevet for 5-10 år siden. Likevel må vi være kritiske til alt som florerer på nettet, og lære våre elever om kildekritikk, og om hvordan man bruker ulike søkemotorer på en mest hensiktsmessig måte.

Min søster i 7.klasse viste meg en litt spesiell nettside, som jeg så på som en negativ side for henne, da jeg var redd for at hun skal glemme bort at det som står der er tull. Men etter litt ettertanke tenker jeg at også slike sider kan brukes til å spre viktig kunnskap. Derfor... i arbeidet med kildekritikk kan jeg anbefale å se på ikkepedia som er en side med en hel masse svada. Siden minner mye om wikipedia, men er ikke laget for å spre riktig informasjon, heller det motsatte. Det kan være en morsom måte å gjøre elevene oppmerksom på at det de leser på Internett kan være alt annet enn tekster du bør stole på.


OBS: heller ikke wikipedia er en side man skal stole 100% på. Alle kan skrive og redigere innleggene på den siden.

4 kommentarer:

  1. Nyttig påminnelse om kildekritikk på morsom måte. Det inspirerte meg til videre undersøkelser, og da kom jeg over Arigpedia: http://artigpedia.org/wiki/Hovedside

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for videre undersøkelse. Kjekt å ha flere sider å velge mellom :)

      Slett
  2. Ja den var ikke dum. Tror mange ganger man glemmer hvor viktig opphav kan være og hvor viktig det kan være å lære elevene forskjell på en god kilde og ikke. Er jo en fin tilnærming og kunne vise eksempler, den skal jeg ta med meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at flere ser nytte i dette :)

      Slett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)