tirsdag 28. oktober 2014

"Plakatmakeri" med Scribus

I norskfaget jeg tar på UIN får vi stadig beskjed om å prøve ut nye programmer og tenke på hvordan disse kan brukes i undervisningen. Det siste prosjektet var å lage en norskfaglig plakat med programmet Scribus.

For meg tok det mye tid å bli kjent med Scribus. Programmet var ikke så enkelt å arbeide med som jeg hadde håpet, men etterhvert som jeg ble bedre kjent med programmet ble frustrasjonen mindre. Mulighetene for "plakatmakeri" med dette programmet er mange. Jeg er langt fra ferdig utlært og trenger mange timer bak skjermen før jeg har lært meg alle mulighetene som finnes her.

Når jeg er ferdig utdannet skal jeg jobbe i skolen på 1.-7. trinn. Dette programmet (slik jeg ser det nå) vil jeg ikke sette som mål å lære elevene, da jeg mener det er for tidskrevende i forhold til læringen de får ut av det. Men jeg ønsker likevel å bruke programmet selv og tipse andre lærere om programmet, slik at man kan lage mange gode læringsplakater til undervisningen. Veldig fint om flere kan lage slike plakater, som kan deles med lærere over hele landet (verden).


Over ser du min læringsplakat om Adjektiv. Tenker denne plakaten kan brukes i undervisning på 3.-4. trinn som en del av arbeidet med kompetansemålet "skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster" (Saabye Malin (red.), 2014, S. 33. Læreplanverket for kunnskapsløftet - grunnskolen. Oslo: Pedlex Norsk skoleinformasjon).



4 kommentarer:

  1. Jeg velger å tolke "får vi stadig beskjed om å prøve ut nye programmer og tenke på hvordan disse kan brukes i undervisningen" positivt. Du lærer nye IKT-verktøy og utvikler din pedagogiske, didaktiske kompetanse. Å lære IKT er slik jeg refererer Aristoteles i bloggen min: "Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at vi gjør det."

    Så til Scribus-prosjektet: Ei god fortelling om dine erfaringer der du trekker dine konklusjoner. Til dem har jeg to kommentarer: 1. Jeg tror du undervurderer elevene. 2. Hvis du hadde utforsket Scribus sammen med noen andre, hadde du lært mye fortere, mer, bedre og hyggeligere.

    SvarSlett
  2. Da tolket du helt riktig :)
    jeg mener ikke at elevene ikke ville fått dette til, men jeg har opplevd mindre frustrasjon med andre program. Likevel har jeg ikke tenkt å legge programmet på "hylla"... etterhvert som jeg blir bedre kjent med det (kanskje sammen med andre) blir det lettere å se muligheter i undervisningen.

    SvarSlett

Kommenter gjerne hva dere synes om bloggen og tips til videre arbeid :)